BILD: Tetiana Lazunova & Dzmitry Baranau, Mostphotos
Värderingar är våra grundläggande uppfattningar om vad som är viktigt och rätt. För att tackla den ekologiska krisen behövs ett värderingsskifte, menar flera forskare från bland annat KTH.
Hanna Eggestrand Vaughan, från KTH, forskar på hur värderingar påverkar hållbar konsumtion. Tillsammans med Pella Thiel och Amanda Martling från Omställningsnätverket har de arbetat fram en handledning för att stödja organisationer, politiker och arbetsplatser att arbeta med värderingar på ett konstruktivt sätt.
– Det vi har sett då är att det kan ge kraft och hopp att få komma samman och utmana saker som annars tycks tas för givna. Vi vill prata om värderingar. Det hjälper oss att förstå varför vissa saker skaver när vi försöker skapa hållbar konsumtion idag och också vad som är mer lovande, säger Hanna Eggestrand Vaughan.
Fördomar underminerar hållbarhetsmål
Inom forskning brukar man skilja på inre och yttre värderingar där inre värderingar handlar om sådant som självständighet, välvilja och jämlikhet, medan yttre värderingar kretsar kring makt, status och prestation. När samhällen betonar inre värderingar, såsom kreativitet och samhörighet,finns ofta ett större engagemang för miljöfrågor och bättre förutsättningar för minskad resurskonsumtion. De som istället prioriterar yttre värderingar, som status och rikedom, tenderar däremot att vara mer fördomsfulla och betrakta miljöproblem som mindre viktiga.
Människor tror ofta att andra är mer fokuserade på yttre värderingar än de faktiskt är. Denna missuppfattning kan leda till att hållbarhetskampanjer och politiska initiativ fokuserar på yttre värderingar i tron att det är effektivt, fastän det i själva verket kan motverka hållbarhetsmål.
Riggat för status, pengar och makt
Hanna Eggestrand Vaughan menar att samhället just nu är riggat för status, pengar, makt och prestation. Inte minst genom hur vi förstår och utövar konsumtion.
– Det här skapar inlåsningar. Vi blir fast i att det här är det viktiga och så försöker vi hitta lösningar inom den här förenklade ramen. Så vill vi skapa hållbar konsumtion och hållbara livsstilar så måste det till ett värderingsskifte, säger Hanna Eggestrand Vaughan och betonar vikten av att vända sig till medborgare snarare än konsumenter.
POLICY BRIEF:
Värderingar för hållbarhet : handledning för att utforska värderingsskiften för hållbar konsumtion
KONTAKT:
Hanna Eggestrand Vaughan
Adjunkt och doktorand, Institutionen för samhällsplanering och miljö, KTH, Stockholm
hannaegg@kth.se
VIDEO
SE HANNA EGGESTRAND VAUGHAN SAMMANFATTA FORSKNINGEN HÄR: